Co to jest uzależnienie behawioralne ? 

Uzależnienia behawioralne to nowa grupa uzależnień psychicznych, które wiążą się z nałogowym wykonywaniem pewnych przyjemnych czynności, a nie od podawanej substancji z zewnątrz. Ich realizacja prowadzi do krótkotrwałego uczucia euforii i ulgi, po czym pojawia się jeszcze silniejsza potrzeba ich powtórzenia. Prowadzi to do błędnego koła uzależnienia mimo świadomości jego negatywnych konsekwencji. 

Określenie „uzależnienia” do niedawna kojarzony był głównie z alkoholem, narkotykami oraz papierosami i odnoszone było najczęściej do osób dorosłych. Obecnie o uzależnieniach mówimy coraz częściej u osób małoletnich, a w szczególności dotyczy to uzależnień behawioralnych.

Jeśli chodzi o uzależnienia behawioralne wśród dzieci i młodzieży, najczęściej występującym rodzajem jest tak zwane „e-uzależnienie” czyli :

  • uzależnienie od Internetu - siecioholizm 
  • uzależnienie od używania komputera i gier komputerowych 
  • uzależnienie od telefonu komórkowego - fonoholizm

 

Objawami uzależnienia behawioralnego są: 

  • silne pragnienie lub poczucie przymusu,
  • trudności w kontrolowaniu zachowania, 
  • fizjologiczne objawy odstawienia, 
  • stwierdzenie tolerancji (potrzeba nasilania zachowań w celu uzyskania efektów otrzymywanych wcześniej przy mniejszym nasileniu), 
  • narastające zaniedbywanie innych źródeł przyjemności, 
  • kontynuowanie szkodliwych zachowań mimo wyraźnych szkód z nimi związanych.

Jak rozpoznać czy dziecko wpadło w e-uzależnienie ? 

Jednym z podstawowych objawów uzależnienia behawioralnego jest sytuacja, gdy dziecko większość wolnego czasu spędza przy komputerze czy telefonie. Zaczyna nerwowo czy wręcz agresywnie reagować na próby ingerencji osób dorosłych, zaniedbuje inne obowiązki (mogą pojawić się wagary, słabe oceny, obniżona koncentracja), rezygnuje z kontaktu ze znajomymi lub dotychczasowego hobby, aby jak najwięcej czasu poświęcać na komputer czy telefon, pojawiają się problemy ze snem i odżywianiem.

Ważne jest, aby rodzice dostrzegali różnicę pomiędzy tym, co dziecko lubi robić, ale jest w stanie to kontrolować, przerwać, czy też zrezygnować, od tego, nad czym straciło kontrolę i wtedy już mówimy o uzależnieniu. Czynnikiem chroniącym dziecko przed zachowaniami ryzykownymi, które mogą prowadzić do uzależnień behawioralnych, są przed wszystkim bliskie relacje z rodzicami. Bardzo często np. nadmierne korzystanie z gier komputerowych wynika z braku kontroli rodzicielskiej i nudy.

 

 

Terapia uzależnień behawioralnych

Jak w przypadku każdej terapii największe znaczenie ma silna wola i wewnętrzna motywacja osoby uzależnionej. Trzeba się przygotować, że jest to proces długotrwały, trudny, czasem także nieskuteczny. Podjęcie pracy nad sobą jest jednak jedyną słuszną drogą, jaką może pójść osoba uzależniona.

W przypadku leczenia uzależnień behawioralnych zarówno u dorosłych, jak i u dzieci i młodzieży najskuteczniejsza jest terapia poznawczo-behawioralna oraz dialog motywujący. Podstawowym celem psychoterapii jest analiza zachowań i sytuacji, które sprzyjają temu, że ktoś podejmuje się danego zachowania. Kolejnym etapem jest zmiana szkodliwych nawyków i nauka nowych, skutecznych metod radzenia sobie z emocjami i sytuacjami problemowymi. W przypadku terapii uzależnień behawioralnych dzieci i młodzieży można łączy terapię indywidualną z terapią grupową lub rodzinną. 

Warto zaznaczyć, że niestety, w przeciwieństwie do uzależnień od środków psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne nadal nie są odbierane jako choroba – mimo że faktycznie nimi są. W wyniku czego osoby te rzadziej objęte są specjalistycznym wsparciem.

Łódzka Fundacja Trampolina oferuje terapię dla nastolatków (w wieku 11 – 19 lat) oraz dla młodych dorosłych ( w wieku 20-30 lat) w zakresie e-uzależnień. Zapraszamy na spotkania indywidualne z naszą psychoterapeutką Oliwią Filipek.

 

Wymagane konsultacje wstępne 

Przed rozpoczęciem terapii prowadzimy spotkanie konsultacyjne z Rodzicami oraz z nastolatkiem, które pomoże znaleźć właściwe rozwiązanie problemu uzależnienia.

 

Uwaga! Wizyta pierwszorazowa musi być opłacona przelewem przed wizytą!

 

Terapię od uzależnień behawioralnych (e-uzależnienia) w Łódzkiej Fundacji TRAMPOLINA prowadzi:

  

 

Oliwia Filipek

(nastolatki w wielu 11l - 19l oraz młodzi dorośli 20l-30l)

 Właśnie kończę psychologię na Uniwersytecie Łódzkim, na specjalności psychologii rodziny i bliskich związków. W ramach pracy magisterskiej prowadzę badanie na temat psychologicznych predyktorów dobrostanu młodych dorosłych. Uczestniczę w Studium Psychoterapii Uzależnień w Fundacji Vis Salutis. Biorę udział w superwizjach u Marzeny Joanny Wawerskiej-Kus. 

Obecnie pracuje na stanowisku psychologa w szkole podstawowej. Odbywałam praktyki w Stowarzyszeniu Monar. Doświadczenia nabyłam również w Fundacji Pandora oraz Fundacji Arka. Od wielu lat działam w Stowarzyszeniu Studentów i Absolwentów Psychologii, gdzie koordynuję sekcję arteterapii. Głównym obszarem zainteresowań sekcji jest wykorzystanie bajkoterapii oraz dramaterapii w pracy z dziećmi i młodzieżą. Bliskie jest mi humanistyczne patrzenie na pacjenta, towarzyszenie mu w trudnościach oraz realizowaniu swojego potencjału. 

Rozpoczęłam również staż w Pabianickim Centrum Psychiatrycznym na oddziale Ogólnopsychiatrycznym oraz na oddziale Psychiatrii Sądowej, gdzie zdobywam wiedzę z obszaru diagnozy i pracy psychologicznej.

Prowadzę spotkania indywidualne z młodzieżą z zakresu psychoterapii uzależnień behawioralnych oraz od substancji psychoaktywnych.

Łódzka Fundacja „TRAMPOLINA”  Płk. Prof. Wacława Deca 1, 94-246 Łódź         

KRS 0000850153   NIP 947 20 02 554   REGON 386527024

email: kontakt@lodzkafundacjatrampolina.pl

tel. + 48 533 773 713 lub 530 759 439

 

Nasz rachunek bankowy:

BNP Paribas Bank Polska S.A.  75 1600 1462 1860 4493 2000 0001

                                                                            

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.