Łódzka Fundacja Trampolina organizuje spotkania dla rodziców w szkołach związane z szeroko pojętą tematyką relacji rodzice – nastoletnie dzieci (11-19 lat)
Okres dorastania jest wyzwaniem zarówno dla nastolatka, jak i jego rodziców. Aby być wsparciem dla nastolatka w okresie dojrzewania warto zadbać o dobre relacje i kontakt z naszym dzieckiem. Obecne czasy niosą inne wyzwania przed dziećmi niż miało to miejsce w okresie naszego dorastania. Czasami warto spojrzeć na problemy ówczesnego świata oczami dojrzewającego dziecka. Dostrzec jego rozterki, zainteresowania, sposób komunikacji i zagrożenia jakie niesie ze sobą otoczenie i środowisko. Poznanie potrzeb dorastającego dziecka poprzez pryzmat psychologii i neurobiologii może być pomocne w zrozumieniu zachowań i wyrażanych emocji. Nowe bodźce i związane z nimi zagrożenia jakie niesie świat wirtualny, social media, hejt, używki, uzależnienia wymagają od nas rodziców wyjątkowej uważności i wiedzy w dziedzinach często zupełnie nam obcych.
Zadzwoń, by dowiedzieć się więcej: tel. 530 759 439
Nastolatek – jak zrozumieć zachodzące zmiany i zadbać o relacje?
Okres dorastania to czas szczególny, przynoszący wiele zmian w zachowaniu nastolatka, które niejednokrotnie są dla rodziców trudne do zrozumienia, a dodatkowo wywołujące silne emocje, napięcia po obu stronach i trudności we wzajemnej komunikacji.
Podczas dojrzewania nastolatek niekiedy zachowuje się jak dorosły, innym razem jak małe dziecko. Zmienia się nie tylko ciało, lecz także sposób myślenia, emocje, relacje z innymi i postrzeganie siebie. To okres, który wymaga od rodziców nowego spojrzenia na swoje dorastające dziecko, aby towarzyszenie nastolatkowi było bardziej świadome, a dzięki temu łatwiejsze.
Na spotkaniu omówimy następujące zagadnienia:
- Jakie zmiany zachodzą w okresie adolescencji, co jest normą rozwojową
- Jak zmienia się mózg nastolatka (znaczenie neurobiologii w zachowaniu nastolatka)
- Jak młody człowiek buduje swoją tożsamość i dlaczego jest to ważne
- Z jakimi wyzwaniami mierzy się dzisiejszy nastolatek
- Czy rodzice są nadal ważni dla nastolatków, jaką rolę odgrywa grupa rówieśnicza
- Jak rodzice mogą wspierać nastoletnie dziecko
- Potrzeby nastolatka i potrzeby rodzica – o budowaniu relacji
- Na co warto zwrócić uwagę w procesie komunikacji rodzic – nastolatek
Omawiane zagadnienia pomogą rodzicom spojrzeć na swoje dziecko z innej perspektywy, wskażą kierunki, które wspierają budowanie dialogu. Umożliwią zrozumienie specyfiki okresu dojrzewania i trudności, jakie mogą pojawić się w tym czasie. Dzięki temu uczestnicy spotkania będą lepiej przygotowani do budowania relacji rodzinnych i rozpoznawania pierwszych sygnałów, które mogą wskazywać na problemy emocjonalne lub kłopoty natury psychicznej u ich dzieci. Jest to szczególnie ważne, gdyż coraz więcej nastolatków zmaga się z depresją, lękiem, samookaleczeniami, próbami samobójczymi i innymi kryzysami psychicznymi, którym powinniśmy przeciwdziałać
Ilość uczestników: do 30 os.
Czas trwania: 120 minut
Miejsce: Szkoła
Prowadząca warsztaty dla Rodziców nastolatków w Szkołach:
MAGDALENA JÓŹWIAK
Mediator Ośrodka Mediacyjnego Fundacji 4Kroki w Łodzi, wpisana na listę stałych mediatorów prowadzoną przez Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi.
Prowadzę mediacje w nurcie Porozumienia Bez Przemocy. Wierzę, że duch NVC mocno wpływa na jakość mediacji i wspiera wszystkich uczestników procesu w rozwiązywaniu konfliktów. Jego siła tkwi w uważności na drugiego człowieka, transformacji wypowiadanych słów na język potrzeb, empatii dla siebie i innych.
W mediacjach najważniejsze jest dla mnie stworzenie przestrzeni umożliwiającej wzajemne usłyszenie się, zrozumienie motywów działania. Bardzo często mówimy do siebie, albo mówimy o różnych sytuacjach, ale się nie słyszymy.
Spotkanie mediacyjne ma ułatwić zrozumienie tego, co kryje się pod słowami, zrozumienie potrzeb, które stoją za nimi. Moją intencją jest towarzyszenie Klientom w poszukiwaniu możliwych rozwiązań poprzez wspieranie ich w identyfikacji własnych potrzeb przy jednoczesnym stworzeniu klimatu do uważności na drugą stronę konfliktu. Wierzę w to, że samo usłyszenie uczuć i wzajemnych intencji daje szansę na porozumienie się. W sytuacjach trudnych emocje nie ułatwiają nam komunikacji. I właśnie tu widzę ważną rolę dla niezależnego mediatora, który zadba o równowagę stron, wzajemny szacunek i zaoferuje uważne i empatyczne wysłuchanie każdego uczestnika mediacji.
Kryzys rozumiem jako impuls do zmiany. Każda zmiana daje nowe możliwości i nową jakość. Może prowadzić do uzdrowienia relacji, bądź porzucenia strategii, które przestały nam służyć i podejmowaniu wyborów zgodnych z aktualnymi pragnieniami.
Szczególnie bliskie są dla mnie mediacje rodzinne, zwłaszcza wspieranie procesu komunikowania się rodziców z dziećmi, konfliktów międzypokoleniowych, a także relacji partnerskich. Przyświeca mi myśl, że rodziny jak z obrazka, są tylko na obrazkach. Ja widzę rodzinę w kryzysie jako szansę na zbudowanie nowych relacji.
Prywatnie jestem mamą dwójki nastolatków. Uwielbiam czytać, zwłaszcza książki o zabarwieniu psychologicznym. Kocham teatr i kontakt z naturą. Lubię podróże, wycieczki górskie i rowerowe. Na co dzień cenię sobie chwile spokoju, zatrzymania, aby usłyszeć swoje myśli i uczucia, być w kontakcie ze sobą. Moim marzeniem jest życie w harmonii.