Łódzka Fundacja Trampolina organizuje spotkania dla rodziców w szkołach związane z szeroko pojętą tematyką relacji rodzice – nastoletnie dzieci (11-19 lat)

Okres dorastania jest wyzwaniem zarówno dla nastolatka, jak i jego rodziców. Aby być wsparciem dla nastolatka w okresie dojrzewania warto zadbać o dobre relacje i kontakt z naszym dzieckiem. Obecne czasy niosą inne wyzwania przed dziećmi niż miało to miejsce w okresie naszego dorastania. Czasami warto spojrzeć na problemy ówczesnego świata oczami dojrzewającego dziecka. Dostrzec jego rozterki, zainteresowania, sposób komunikacji i zagrożenia jakie niesie ze sobą otoczenie i środowisko. Poznanie potrzeb dorastającego dziecka poprzez pryzmat psychologii i neurobiologii może być pomocne w zrozumieniu zachowań i wyrażanych emocji. Nowe bodźce i związane z nimi zagrożenia jakie niesie świat wirtualny, social media, hejt, używki, uzależnienia wymagają od nas rodziców wyjątkowej uważności i wiedzy w dziedzinach często zupełnie nam obcych.

Zadzwoń, by dowiedzieć się więcej: tel. 530 759 439

Nastolatek – jak zrozumieć zachodzące zmiany i zadbać o relacje?

Okres dorastania to czas szczególny, przynoszący wiele zmian w zachowaniu nastolatka, które niejednokrotnie są dla rodziców trudne do zrozumienia, a dodatkowo wywołujące silne emocje, napięcia po obu stronach i trudności we wzajemnej komunikacji.

Podczas dojrzewania nastolatek niekiedy zachowuje się jak dorosły, innym razem jak małe dziecko. Zmienia się nie tylko ciało, lecz także sposób myślenia, emocje, relacje z innymi i postrzeganie siebie. To okres, który wymaga od rodziców nowego spojrzenia na swoje dorastające dziecko, aby towarzyszenie nastolatkowi było bardziej świadome, a dzięki temu łatwiejsze.

Na spotkaniu omówimy następujące zagadnienia:

  • Jakie zmiany zachodzą w okresie adolescencji, co jest normą rozwojową
  • Jak zmienia się mózg nastolatka (znaczenie neurobiologii w zachowaniu nastolatka)
  • Jak młody człowiek buduje swoją tożsamość i dlaczego jest to ważne
  • Z jakimi wyzwaniami mierzy się dzisiejszy nastolatek
  • Czy rodzice są nadal ważni dla nastolatków, jaką rolę odgrywa grupa rówieśnicza
  • Jak rodzice mogą wspierać nastoletnie dziecko
  • Potrzeby nastolatka i potrzeby rodzica – o budowaniu relacji
  • Na co warto zwrócić uwagę w procesie komunikacji rodzic – nastolatek

Omawiane zagadnienia pomogą rodzicom spojrzeć na swoje dziecko z innej perspektywy, wskażą kierunki, które wspierają budowanie dialogu. Umożliwią zrozumienie specyfiki okresu dojrzewania i trudności, jakie mogą pojawić się w tym czasie. Dzięki temu uczestnicy spotkania będą lepiej przygotowani do budowania relacji rodzinnych i rozpoznawania pierwszych sygnałów, które mogą wskazywać na problemy emocjonalne lub kłopoty natury psychicznej u ich dzieci. Jest to szczególnie ważne, gdyż coraz więcej nastolatków zmaga się z depresją, lękiem, samookaleczeniami, próbami samobójczymi i innymi kryzysami psychicznymi, którym powinniśmy przeciwdziałać

Ilość uczestników: do 30 os.

Czas trwania: 120 minut

Miejsce: Szkoła

Prowadząca warsztaty dla Rodziców nastolatków w Szkołach:

 

MAGDALENA JÓŹWIAK

Mediator Ośrodka Mediacyjnego Fundacji 4Kroki w Łodzi, wpisana na listę stałych mediatorów prowadzoną przez Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi.

Prowadzę mediacje w nurcie Porozumienia Bez Przemocy. Wierzę, że duch NVC mocno wpływa na jakość mediacji i wspiera wszystkich uczestników procesu w rozwiązywaniu konfliktów. Jego siła tkwi w uważności na drugiego człowieka, transformacji wypowiadanych słów na język potrzeb, empatii dla siebie i innych.

W mediacjach najważniejsze jest dla mnie stworzenie przestrzeni umożliwiającej wzajemne usłyszenie się, zrozumienie motywów działania. Bardzo często mówimy do siebie, albo mówimy o różnych sytuacjach, ale się nie słyszymy. 

Spotkanie mediacyjne ma ułatwić zrozumienie tego, co kryje się pod słowami, zrozumienie potrzeb, które stoją za nimi. Moją intencją jest towarzyszenie Klientom w poszukiwaniu możliwych rozwiązań poprzez wspieranie ich w identyfikacji własnych potrzeb przy jednoczesnym stworzeniu klimatu do uważności na drugą stronę konfliktu. Wierzę w to, że samo usłyszenie uczuć i wzajemnych intencji daje szansę na porozumienie się. W sytuacjach trudnych emocje nie ułatwiają nam komunikacji. I właśnie tu widzę ważną rolę dla niezależnego mediatora, który zadba o równowagę stron, wzajemny szacunek i zaoferuje uważne i empatyczne wysłuchanie każdego uczestnika mediacji.

Kryzys rozumiem jako impuls do zmiany. Każda zmiana daje nowe możliwości i nową jakość. Może prowadzić do uzdrowienia relacji, bądź porzucenia strategii, które przestały nam służyć i podejmowaniu wyborów zgodnych z aktualnymi pragnieniami.

Szczególnie bliskie są dla mnie mediacje rodzinne, zwłaszcza wspieranie procesu komunikowania się rodziców z dziećmi, konfliktów międzypokoleniowych, a także relacji partnerskich. Przyświeca mi myśl, że rodziny jak z obrazka, są tylko na obrazkach. Ja widzę rodzinę w kryzysie jako szansę na zbudowanie nowych relacji.

Prywatnie jestem mamą dwójki nastolatków. Uwielbiam czytać, zwłaszcza książki o zabarwieniu psychologicznym. Kocham teatr i kontakt z naturą. Lubię podróże, wycieczki górskie i rowerowe. Na co dzień cenię sobie chwile spokoju, zatrzymania, aby usłyszeć swoje myśli i uczucia, być w kontakcie ze sobą. Moim marzeniem jest życie w harmonii.

Kontakt:

 

Łódzka Fundacja „TRAMPOLINA”  Płk. Prof. Wacława Deca 1, 94-246 Łódź         

KRS 0000850153   NIP 947 20 02 554   REGON 386527024

email: kontakt@lodzkafundacjatrampolina.pl

tel. + 48 533 773 713 lub 530 759 439

 

Nasz rachunek bankowy:

BNP Paribas Bank Polska S.A.  75 1600 1462 1860 4493 2000 0001                                                           

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.