Zadzwoń, by dowiedzieć się więcej: tel. 530 759 439
Tematyka
- Praca i funkcjonowanie z dziećmi/ nastolatkami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Dzieci, a tym samym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wciąż przybywa. Idąc za słowami dr. Aleksandry Lewandowskiej – konsultantki krajowej w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, która informuje nas, że co 4, a za chwilę prawdopodobnie co 3 dziecko w Polsce ma problemy psychiczne i skala rośnie. To być może okaże się, że będziemy w rzeczywistości, w której normą są zaburzenia psychiczne. Zapewnienie właściwego wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami, uczniom z neuroróżnorodnością dla nauczycieli i pedagogów to szczególne wyzwanie, choćby ze względu na duże zróżnicowanie rodzaju oraz nasilenia objawów wśród dzieci z atypowymi zachowaniami.
Coraz więcej dzieci, szczególnie w Łodzi zostaje umieszczonych w pieczy zastępczej, w palcówkach instytucjonalnych. Te dzieci również wymagają umiejętnego podejścia.
Proponujemy szkolenie, podczas którego nauczyciele będą doskonalić swoje kompetencje w zakresie udzielania wsparcia zgodnie z potrzebami i możliwościami tych dzieci.
Cele główne:
- Rozpoznanie kim jest dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Po czym poznamy, że dziecko potrzebuje „specjalnego” podejścia
- Poznamy zachowania dziecka ze specjalnymi potrzebami
- Wypracowanie standardów, dzięki którym dzieci ze specjalnymi potrzebami czują się akceptowane, mają poczucie bezpieczeństwa, a środowisko wokół jest tolerancyjne.
Korzyści, które mogą być efektem szkolenia:
- Uwrażliwienie na potrzeby dziecka w relacji ze swoimi potrzebami
- Większa satysfakcja z pracy
- Pogłębienie wiedzy
- Zdobycie nowych umiejętności
- Wypracowanie konkretnych narzędzi
Metody i formy pracy: Wykład, praca w grupach, praca indywidualna
- Praca z nastolatkami doświadczającymi traumy oraz praca z nastolatkami, które prezentują zachowania trudne
Cel Szkolenia: Szkolenie ma na celu wyposażenie nauczycieli w umiejętności i narzędzia potrzebne do efektywnej pracy z nastolatkami doświadczającymi traumy oraz radzenia sobie z trudnymi zachowaniami. Uczestnicy poznają strategie wspierające, techniki komunikacji oraz metody zarządzania zachowaniami w klasie.
W czasie szkolenia uczestnicy wypracują własne sposoby na radzenie sobie ze swoimi uczuciami, emocjami wynikającymi z pracy z dziećmi, które doświadczyły traumy.
- Wprowadzenie i Cele Szkolenia
- Powitanie uczestników, przedstawienie celów i planu szkolenia.
- Omówienie znaczenia, rozpoznawania i reagowania na traumę i trudne zachowania.
- Zrozumienie Traumy i Jej Wpływ na Nastolatków
- Definicja traumy i jej rodzaje (trauma jednorazowa, przewlekła).
- Psychologiczne i emocjonalne efekty traumy na nastolatków.
- Objawy traumy i ich wpływ na funkcjonowanie w szkole i codzienne życie.
- Techniki Wspierające Pracę z Nastolatkami Doświadczającymi Traumy
- Strategie budowania zaufania i bezpieczeństwa.
- Techniki skutecznej komunikacji z nastolatkami w kryzysie.
- Metody wprowadzenia i utrzymania rutyn oraz struktury.
- Ćwiczenia praktyczne: symulacje rozmów, scenariusze sytuacyjne.
- Rozpoznawanie i Zarządzanie Trudnymi Zachowaniami
- Rodzaje trudnych zachowań (agresja, opór, izolacja).
- Analiza przyczyn trudnych zachowań (przyczyny emocjonalne, społeczne, środowiskowe).
- Techniki interwencji i zarządzania zachowaniami w klasie.
- Współpraca z rodzicami i specjalistami w rozwiązywaniu problemów.
- Budowanie Pozytywnej Atmosfery w Klasie
- Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi emocjonalnemu i społecznemu.
- Techniki wzmacniania pozytywnych zachowań i motywacji.
- Rozwiązywanie konfliktów i mediacje w grupie.
- Praca Praktyczna i Studium Przypadków
- Analiza przypadków i rozwiązywanie rzeczywistych problemów z życia szkoły.
- Grupy robocze: dyskusje nad strategiami i rozwiązaniami.
- Prezentacja wyników i omówienie najlepszych praktyk.
- Podsumowanie i Pytania
- Recap kluczowych punktów szkolenia.
- Sesja pytań i odpowiedzi.
- Informacje o dostępnych zasobach i wsparciu po szkoleniu.
Materiały Szkoleniowe:
- Prezentacje multimedialne
- Przewodniki i broszury
- Scenariusze do ćwiczeń praktycznych
- Lista zasobów i materiałów dodatkowych
- Przemoc wobec dzieci i umiejętności oceny krzywdzenia dziecka
Dzięki raportowi dotyczącemu diagnozy przemocy wobec dzieci przeprowadzonym w 2023 r przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz badań wielu naukowców wiemy, że cyt. „Krzywdzenie w dzieciństwie stanowi jedno z największych zagrożeń rozwoju, zdrowia psychicznego i fizycznego oraz bezpieczeństwa dziecka (WHO i ISPCAN, 2006). Jego negatywne konsekwencje mogą być widoczne także w dorosłym życiu, m.in. zwiększając ryzyko zaburzeń psychicznych (Bellis i in., 2014; Gardner i in., 2019; Moore i Ramirez, 2016). Także wyniki polskich badań (Makaruk i in., 2018; Makaruk i Malinowska-Cieślik, 2019) wskazują na wzrost ryzyka zachowań autodestrukcyjnych wśród osób, które w dzieciństwie zostały pokrzywdzone różnymi formami negatywnych doświadczeń”.
O przemocy powiedziano już wiele i można by pomyśleć, zapytać czego jeszcze nie wiemy? Tylko, że w czasie tego szkolenia nie będziemy się poruszać wyłącznie w obszarze zdobywania wiedzy. Oczywiście jest ona niezbędnym elementem do pogłębienia świadomości w tym aspekcie. W czasie tego szkolenia chcemy zachęcić do innego spojrzenia na dziecko krzywdzone, być może na jego trudne zachowania, a czasami wręcz nieakceptowalną postawę. Wspólna praca na szkoleniu pozwoli nam zagłębić się w przyczynę tych zachowań. Dzięki dyskusji możemy wypracować takie narzędzie, które będą adekwatne, wspierające dziecko, a tym samym dające nam dorosłym, nauczycielom poczucie radzenia sobie z wymagającymi zachowaniami dzieci i młodzieży. Zdobyta wiedza i praca nad umiejętnościami może przyczynić się do naszej satysfakcji z pracy.
Cele główne:
- Raport dotyczący przemocy - rodzaje przemocy.
- Po czym poznać, że dziecko jest krzywdzone.
- Jak pracować z dzieckiem doświadczającym przemocy.
- Jak ocenić szanse rozwojowe dziecka ( linia życia – narzędzie do oceny )
Cele szczegółowe:
Nauczyciele :
- Poznają narzędzie do skali oceny szans rozwojowych dzieci
- Poznają wszystkie aspekty zachowań przemocowych:
- Parentyfikacja
- Przemoc rówieśnicza
- Przemoc ze strony bliskich dorosłych
- Wiktymizacja dziecka
- Wiktymizacja pośrednia
- Wykorzystywanie seksualne bez kontaktu fizycznego
- Wykorzystywanie seksualne z kontaktem fizycznym
- Zaniedbanie emocjonalne
- Zaniedbanie fizyczne
Korzyści, które mogą być efektem szkolenia:
- Zauważenie subtelnych objawów przemocy wśród dzieci
- Uwrażliwienie na potrzeby dziecka w relacji ze swoimi potrzebami
- Większa satysfakcja z pracy
- Pogłębienie wiedzy
- Zdobycie nowych umiejętności
- Wypracowanie konkretnych narzędzi
Metody i formy pracy: Wykład, praca w grupach, praca indywidualna
- Radzenie sobie ze stresem w pracy nauczycielskiej (warsztat praktyczny z elementami technik oddechowych)
Czy zdarza Ci się tak, że budzisz się rano i bez szczególnego uzasadnienia czujesz się dziwnie wykończony a w ciągu dnia wypijasz kolejną kawę żeby wytrwać? Albo w ogóle nie możesz zasnąć bo gonitwa myśli nie daje się zatrzymać? Czy czujesz, że jesteś zbyt mocno zestresowany np. : ilością obowiązków jakie musisz wykonać, pracą, a może relacją, która jest trudna?
Może reagujesz zbyt emocjonalnie, złościsz się, wykazujesz się dużym zniecierpliwieniem a nawet agresją? Zacząłeś częściej czuć się bardzo przemęczony a wyniki badań są w normie? Krótko mówiąc czy doskwiera Ci chroniczne przemęczenie?
Od dawna lekarze i terapeuci zwracają uwagę na syndrom wyczerpanych nadnerczy. Niestety współczesna medycyna głównego nurtu uznaje tylko skrajną wersję zmęczenia nadnerczy znaną jako choroba Addisona. Natomiast rzadko wspomina o hypoadernii czyli „wypalonych nadnerczach“, którego głównym powodem jest stres, zła dieta i brak ruchu.
Jednym z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie z stresem i wynikającym z tego syndromem chronicznego przemęczenia jest praca ze świadomym oddechem i umiejętnością świadomego relaksowania się. Nauka właściwego oddychania to nie droga na skróty , to nie tabletka na złą pogodę, to droga do poznania siebie i osobistych zasobów.
Cele główne:
- Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami w profilaktyce i radzeniu sobie ze stresem.
- Opanowanie technik eliminujących napięcie mentalne ( gonitwa myśli, stresujące myśli) .
- Nauka podnoszenia wydajności i witalności bez obciążania układu nerwowego.
- Nauka świadomego wyciszania się i relaksowania czyli uwalnianie napięć na poziomie układu współczulnego i osi HPA
Cele szczegółowe:
Nauczyciele :
- Poznają techniki oddechowe i relaksacyjne
- Przeanalizują sytuacje, które wywołują stres i świadomie będą mogli dokonać zmiany
Korzyści:
- obniżenie poziomu stresu oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresowych
- zmniejszenie napięć fizycznych, emocjonalnych, umysłowych
- zwiększona koncentracja
- bardziej efektywne przyswajanie wiedzy
- budowanie samodyscypliny i konsekwencji w działaniu
- rozwijanie wyobraźni
- swobodniejsze wyrażanie siebie
- zwiększona witalność ciała i umysłu
- zdobycie nowej wiedzy i umiejętności w zakresie świadomego oddychania
- zwiększona samoakceptacja
- osadzenie w tu i teraz
- poznanie swoich zasobów, mocnych stron i pokazanie jak nimi zarządzać poprzez oddech
- budowanie bliskości z samym sobą i otoczeniem
Metody i formy pracy: Wykład, praca w grupach, praca indywidualna
- Więzi – style przywiązania u dzieci i nastolatków
Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników wiedzy na temat znaczenia więzi między dzieckiem a osobą dorosłą i jej wpływu na jakość i sposób jego funkcjonowania. Ponadto uczestnicy wzbogacą swoją wiedzę jak zaburzenie przywiązania wpływa na funkcjonowanie dziecka. Uczestnicy również w praktyczny sposób będą mogli zapoznać się ze sposobami postępowania z dzieckiem z zaburzoną więzią, które często czuje się nierozumiane i odrzucane przez dorosłych. Ponadto uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób można budować więź z dziećmi, które trafiają do rodzin adopcyjnych często po traumatycznych przeżyciach, które nie miały możliwości nawiązania więzi z żadną osobą dorosłą.
Program szkolenia:
- Co to jest przywiązanie ?
- W jaki sposób kształtuje się przywiązanie dziecka do osoby dorosłej?
- Rodzaje przywiązania i ich charakterystyka: przywiązanie bezpieczne i poza bezpieczne ( unikające, ambiwalentne, zdezorganizowane).
- W jakich warunkach i sytuacjach dziecko może nie przywiązać się do osoby dorosłej? ( przeżycia traumatyczne dziecka a budowanie przywiązania). Charakterystyka wybranych dysfunkcyjnych środowisk, w którym dziecko przebywało ( placówki, rodzina dysfunkcyjna, dysfunkcyjna rodzina adopcyjna).
- Czy dziecka może przywiązać się tylko do swojej biologicznej matki?
- Czy dziecko przebywające w placówce może przywiązać się do wybranej osoby w niej pracującej? Przedstawienie problemu w oparciu o wieloletnią praktykę pracy w placówce opiekuńczo- wychowawczej.
- Jakie znaczenie dla przyszłości dziecka ma rodzaj przywiązania do wybranej osoby bądź jego brak?
- Reaktywne zaburzenie przywiązania ( RAD) - definicja, przyczyny.
- Charakterystyka dziecka z zaburzonym przywiązaniem – jego problemy i potrzeby.
Metody i forma zajęć: krótki wykład, metody warsztatowe. Prowadząca będzie korzystała z doświadczenia pracy z dziećmi z zaburzoną więzią, które przebywają w rodzinach zastępczych
Miejsce: Szkoła
Czas trwania: 4-6 godzin dydaktycznych (4 lub 6 x 45 minut)
Prowadząca warsztaty kompetencyjne dla Kadry Pedagogicznej:
AGNIESZKA TUŁACZ
Jestem specjalistką pracy z rodziną. Pasjonują mnie różne podejścia w terapii i rozwoju osobistym. Ważnym dla mnie aspektem jest naukowe potwierdzenie metod, które stosuję oraz ciągłe aktualizowanie, rozwijanie swojej wiedzy. Podnoszę swoje kwalifikacje i kompetencje przez udział w szkoleniach i warsztatach. Niezwykle ważna jest dla mnie etyka pracy terapeutycznej.
Fascynuje mnie człowiek, jego złożoność i skomplikowana natura. Koncentruję się na psychoterapii systemowej, która daje mi narzędzia do pracy z rodziną. Całe swoje zawodowe życie przygotowywałam się do roli towarzysza-terapeuty w procesie zmiany. Czuję się jak detektyw, który w meandrach systemu rodzinnego oraz mechanizmów psychologicznych, towarzyszy i zachęca klientów do samopoznania, a tym samym do zmiany.
Współpracę zawsze zaczynam od konsultacji. Na pierwszych spotkaniach poznajemy się i wspólnie ustalamy, czy terapia jest tym, czego potrzebujecie. Konsultacje postrzegam jako bardzo dobre rozwiązanie, jeśli potrzebujesz skupić się na konkretnym temacie i/lub masz krótkoterminowy cel.
W terapii ważne jest dla mnie indywidualne podejście do każdego człowieka. Zaufanie i porozumienie to podstawa całego procesu. Tworzę życzliwą przestrzeń opartą na szacunku, autentyczności i empatii. Umożliwia to lepsze i pełniejsze zaangażowanie w terapię, wzmocnienie motywacji i zmiany, które bywają trudne.
Terapia systemowa opiera się na koncepcji, zgodnie z którą jako ludzie funkcjonujemy w wielu różnych systemach. Kluczowym systemem jest rodzina. Problemy w jej funkcjonowaniu mogą wpływać na powstawanie różnego rodzaju zaburzeń jej członków. Celem psychoterapii systemowej jest doprowadzenie do korzystnych i potrzebnych zmian w funkcjonowaniu rodziny,
Jestem absolwentką Wojskowej Akademii Medycznej, psychopedagożką oraz psychoterapeutką w nurcie terapii systemowej w czasie czteroletniego kursu. Ukończyłam kilka programów trenerskich, między innymi program PRIDE – szkolenia dla rodziców adopcyjnych i kandydatów na rodziców zastępczych, master NLP, instruktorka jogi i technik relaksacyjnych dla dorosłych i dzieci. Prowadzę konsultacje, szkolenia, warsztaty i wykłady.
Prywatnie tworzę paczłorkową rodzinę. Uwielbiam słońce i podróże, spacery po pachnącym igłami sosen lesie. Czytanie książek za zakresu mojej pracy to nałóg nr 1, a nr 2 to poranna kawa z moim mężem w rytmie słów.