Zadzwoń, by dowiedzieć się więcej: tel. 530 759 439

Tematyka

  • Praca i funkcjonowanie z dziećmi/ nastolatkami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Dzieci, a tym samym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wciąż przybywa. Idąc za słowami dr. Aleksandry Lewandowskiej – konsultantki krajowej w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, która informuje nas, że co 4, a za chwilę prawdopodobnie co 3 dziecko w Polsce ma problemy psychiczne i skala rośnie. To być może okaże się, że będziemy w rzeczywistości, w której normą są zaburzenia psychiczne. Zapewnienie właściwego wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami, uczniom z neuroróżnorodnością  dla nauczycieli i pedagogów to szczególne wyzwanie, choćby ze względu na duże zróżnicowanie rodzaju oraz nasilenia objawów wśród dzieci z atypowymi zachowaniami.

Coraz więcej dzieci, szczególnie w Łodzi zostaje umieszczonych w pieczy zastępczej, w palcówkach instytucjonalnych. Te dzieci również wymagają umiejętnego podejścia.

Proponujemy szkolenie, podczas którego nauczyciele będą doskonalić swoje kompetencje w zakresie udzielania wsparcia zgodnie z potrzebami i możliwościami tych dzieci.

Cele główne:

  • Rozpoznanie kim jest dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Po czym poznamy, że dziecko potrzebuje „specjalnego” podejścia
  • Poznamy zachowania dziecka ze specjalnymi potrzebami
  • Wypracowanie standardów, dzięki którym dzieci ze specjalnymi potrzebami czują się akceptowane, mają poczucie bezpieczeństwa, a środowisko wokół jest tolerancyjne.

Korzyści, które mogą być efektem szkolenia:

  • Uwrażliwienie na potrzeby dziecka w relacji ze swoimi potrzebami
  • Większa satysfakcja z pracy
  • Pogłębienie wiedzy
  • Zdobycie nowych umiejętności
  • Wypracowanie konkretnych narzędzi

Metody i formy pracy: Wykład, praca w grupach, praca indywidualna 


  • Praca z nastolatkami doświadczającymi traumy oraz praca z nastolatkami, które prezentują zachowania trudne

Cel Szkolenia: Szkolenie ma na celu wyposażenie nauczycieli w umiejętności i narzędzia potrzebne do efektywnej pracy z nastolatkami doświadczającymi traumy oraz radzenia sobie z trudnymi zachowaniami. Uczestnicy poznają strategie wspierające, techniki komunikacji oraz metody zarządzania zachowaniami w klasie.

W czasie szkolenia uczestnicy wypracują własne sposoby na radzenie sobie ze swoimi uczuciami, emocjami wynikającymi z pracy z dziećmi, które doświadczyły traumy.

  1. Wprowadzenie i Cele Szkolenia 
  • Powitanie uczestników, przedstawienie celów i planu szkolenia.
  • Omówienie znaczenia, rozpoznawania i reagowania na traumę i trudne zachowania.
  1. Zrozumienie Traumy i Jej Wpływ na Nastolatków 
  • Definicja traumy i jej rodzaje (trauma jednorazowa, przewlekła).
  • Psychologiczne i emocjonalne efekty traumy na nastolatków.
  • Objawy traumy i ich wpływ na funkcjonowanie w szkole i codzienne życie.
  1. Techniki Wspierające Pracę z Nastolatkami Doświadczającymi Traumy 
  • Strategie budowania zaufania i bezpieczeństwa.
  • Techniki skutecznej komunikacji z nastolatkami w kryzysie.
  • Metody wprowadzenia i utrzymania rutyn oraz struktury.
  • Ćwiczenia praktyczne: symulacje rozmów, scenariusze sytuacyjne.
  1. Rozpoznawanie i Zarządzanie Trudnymi Zachowaniami 
  • Rodzaje trudnych zachowań (agresja, opór, izolacja).
  • Analiza przyczyn trudnych zachowań (przyczyny emocjonalne, społeczne, środowiskowe).
  • Techniki interwencji i zarządzania zachowaniami w klasie.
  • Współpraca z rodzicami i specjalistami w rozwiązywaniu problemów.
  1. Budowanie Pozytywnej Atmosfery w Klasie 
  • Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi emocjonalnemu i społecznemu.
  • Techniki wzmacniania pozytywnych zachowań i motywacji.
  • Rozwiązywanie konfliktów i mediacje w grupie.
  1. Praca Praktyczna i Studium Przypadków 
  • Analiza przypadków i rozwiązywanie rzeczywistych problemów z życia szkoły.
  • Grupy robocze: dyskusje nad strategiami i rozwiązaniami.
  • Prezentacja wyników i omówienie najlepszych praktyk.
  1. Podsumowanie i Pytania 
  • Recap kluczowych punktów szkolenia.
  • Sesja pytań i odpowiedzi.
  • Informacje o dostępnych zasobach i wsparciu po szkoleniu.

Materiały Szkoleniowe:

  • Prezentacje multimedialne
  • Przewodniki i broszury
  • Scenariusze do ćwiczeń praktycznych
  • Lista zasobów i materiałów dodatkowych 

  • Przemoc wobec dzieci i umiejętności oceny krzywdzenia dziecka

Dzięki raportowi dotyczącemu diagnozy przemocy wobec dzieci przeprowadzonym w 2023 r przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz badań wielu naukowców wiemy, że cyt. „Krzywdzenie w dzieciństwie stanowi jedno z największych zagrożeń rozwoju, zdrowia psychicznego i fizycznego oraz bezpieczeństwa dziecka (WHO i ISPCAN, 2006). Jego negatywne konsekwencje mogą być widoczne także w dorosłym życiu, m.in. zwiększając ryzyko zaburzeń psychicznych (Bellis i in., 2014; Gardner i in., 2019; Moore i Ramirez, 2016). Także wyniki polskich badań (Makaruk i in., 2018; Makaruk i Malinowska-Cieślik, 2019) wskazują na wzrost ryzyka zachowań autodestrukcyjnych wśród osób, które w dzieciństwie zostały pokrzywdzone różnymi formami negatywnych doświadczeń”.

O przemocy powiedziano już wiele i można by pomyśleć, zapytać czego jeszcze nie wiemy? Tylko, że w czasie tego szkolenia nie będziemy się poruszać  wyłącznie w obszarze zdobywania wiedzy. Oczywiście jest ona niezbędnym elementem do pogłębienia świadomości w tym aspekcie. W czasie tego szkolenia chcemy zachęcić do innego spojrzenia na dziecko krzywdzone, być może na jego trudne zachowania, a czasami wręcz nieakceptowalną postawę. Wspólna praca na szkoleniu pozwoli nam zagłębić się  w przyczynę tych zachowań. Dzięki dyskusji możemy  wypracować takie narzędzie, które będą adekwatne, wspierające dziecko, a tym samym dające nam dorosłym, nauczycielom poczucie radzenia sobie z wymagającymi zachowaniami dzieci i młodzieży. Zdobyta wiedza i praca nad umiejętnościami  może przyczynić się do naszej satysfakcji z pracy.

Cele główne:

  • Raport dotyczący przemocy - rodzaje przemocy.
  • Po czym poznać, że dziecko jest krzywdzone.
  • Jak pracować z dzieckiem doświadczającym przemocy.
  • Jak ocenić szanse rozwojowe dziecka ( linia życia – narzędzie do oceny )

Cele szczegółowe:

Nauczyciele :

  1. Poznają narzędzie do skali oceny szans rozwojowych dzieci
  2. Poznają wszystkie aspekty zachowań przemocowych:
  • Parentyfikacja
  • Przemoc rówieśnicza
  • Przemoc ze strony bliskich dorosłych
  • Wiktymizacja dziecka
  • Wiktymizacja pośrednia
  • Wykorzystywanie seksualne bez kontaktu fizycznego
  • Wykorzystywanie seksualne z kontaktem fizycznym
  • Zaniedbanie emocjonalne
  • Zaniedbanie fizyczne

Korzyści, które mogą być efektem szkolenia:

  • Zauważenie subtelnych objawów przemocy wśród dzieci
  • Uwrażliwienie na potrzeby dziecka w relacji ze swoimi potrzebami
  • Większa satysfakcja z pracy
  • Pogłębienie wiedzy
  • Zdobycie nowych umiejętności
  • Wypracowanie konkretnych narzędzi

Metody i formy pracy: Wykład, praca w grupach, praca indywidualna 


  • Radzenie sobie ze stresem w pracy nauczycielskiej (warsztat praktyczny z elementami technik oddechowych)

Czy zdarza Ci się tak, że budzisz się rano i  bez szczególnego uzasadnienia czujesz się dziwnie wykończony a w ciągu dnia wypijasz kolejną kawę żeby wytrwać? Albo w ogóle nie możesz zasnąć bo gonitwa myśli nie daje się zatrzymać? Czy czujesz, że jesteś zbyt mocno zestresowany np. : ilością obowiązków jakie musisz wykonać, pracą, a może relacją, która jest trudna?

Może reagujesz  zbyt emocjonalnie, złościsz się, wykazujesz się dużym zniecierpliwieniem a nawet agresją? Zacząłeś częściej czuć się bardzo przemęczony a wyniki badań są w normie? Krótko mówiąc  czy doskwiera Ci  chroniczne przemęczenie?

Od dawna lekarze i terapeuci zwracają uwagę na syndrom wyczerpanych nadnerczy. Niestety współczesna medycyna głównego nurtu uznaje tylko skrajną wersję zmęczenia nadnerczy znaną jako choroba Addisona. Natomiast rzadko wspomina o hypoadernii czyli „wypalonych nadnerczach“, którego głównym powodem jest stres, zła dieta i brak ruchu.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie z stresem i wynikającym z tego syndromem chronicznego przemęczenia jest praca ze świadomym oddechem i umiejętnością świadomego relaksowania się. Nauka właściwego oddychania to nie droga na skróty , to nie tabletka na złą pogodę, to droga do poznania siebie i osobistych zasobów.

 

Cele główne:

  • Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami w profilaktyce i radzeniu sobie ze stresem.
  • Opanowanie technik eliminujących napięcie mentalne ( gonitwa myśli, stresujące myśli) .
  • Nauka podnoszenia wydajności i witalności bez obciążania układu nerwowego.
  • Nauka świadomego wyciszania się i relaksowania czyli uwalnianie napięć na poziomie układu współczulnego i osi HPA

Cele szczegółowe:

Nauczyciele :

  1. Poznają techniki oddechowe i relaksacyjne
  2. Przeanalizują sytuacje, które wywołują stres i świadomie będą mogli dokonać zmiany

Korzyści:

  • obniżenie poziomu stresu oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresowych
  • zmniejszenie napięć fizycznych, emocjonalnych, umysłowych
  • zwiększona koncentracja
  • bardziej efektywne przyswajanie wiedzy
  • budowanie samodyscypliny i konsekwencji w działaniu
  • rozwijanie wyobraźni
  • swobodniejsze wyrażanie siebie
  • zwiększona witalność ciała i umysłu
  • zdobycie nowej wiedzy i umiejętności w zakresie świadomego oddychania
  • zwiększona samoakceptacja
  • osadzenie w tu i teraz
  • poznanie swoich zasobów, mocnych stron i pokazanie jak nimi zarządzać poprzez oddech
  • budowanie bliskości z samym sobą i otoczeniem

 Metody i formy pracy: Wykład, praca w grupach, praca indywidualna 


  • Więzi – style przywiązania u dzieci i nastolatków

Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników wiedzy na temat znaczenia więzi między dzieckiem a osobą dorosłą i jej wpływu na jakość i sposób jego funkcjonowania. Ponadto uczestnicy wzbogacą swoją wiedzę jak zaburzenie przywiązania wpływa na funkcjonowanie dziecka. Uczestnicy również w praktyczny sposób będą mogli zapoznać się ze sposobami postępowania z dzieckiem z zaburzoną więzią, które często czuje się nierozumiane i odrzucane przez dorosłych. Ponadto uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób można budować więź z dziećmi, które trafiają do rodzin adopcyjnych często po traumatycznych przeżyciach, które nie miały możliwości nawiązania więzi z żadną osobą dorosłą.

Program szkolenia:

  • Co to jest przywiązanie ?
  • W jaki sposób kształtuje się przywiązanie dziecka do osoby dorosłej?
  • Rodzaje przywiązania i ich charakterystyka: przywiązanie bezpieczne i poza bezpieczne ( unikające, ambiwalentne, zdezorganizowane).
  • W jakich warunkach i sytuacjach dziecko może nie przywiązać się do osoby dorosłej? ( przeżycia traumatyczne dziecka a budowanie przywiązania). Charakterystyka wybranych dysfunkcyjnych środowisk, w którym dziecko przebywało ( placówki, rodzina dysfunkcyjna, dysfunkcyjna rodzina adopcyjna).
  • Czy dziecka może przywiązać się tylko do swojej biologicznej matki?
  • Czy dziecko przebywające w placówce może przywiązać się do wybranej osoby w niej pracującej? Przedstawienie problemu w oparciu o wieloletnią praktykę pracy w placówce opiekuńczo- wychowawczej.
  • Jakie znaczenie dla przyszłości dziecka ma rodzaj przywiązania do wybranej osoby bądź jego brak?
  • Reaktywne zaburzenie przywiązania ( RAD) - definicja, przyczyny.
  • Charakterystyka dziecka z zaburzonym przywiązaniem – jego problemy i potrzeby.

Metody i forma zajęć: krótki wykład, metody warsztatowe. Prowadząca będzie korzystała z doświadczenia pracy z dziećmi z zaburzoną więzią, które przebywają w rodzinach zastępczych

 

Miejsce: Szkoła

Czas trwania: 4-6 godzin dydaktycznych (4 lub 6 x 45 minut)

 

Prowadząca warsztaty kompetencyjne dla Kadry Pedagogicznej:

AGNIESZKA TUŁACZ

 

Jestem specjalistką pracy z rodziną. Pasjonują mnie różne podejścia w terapii i rozwoju osobistym. Ważnym dla mnie aspektem jest naukowe potwierdzenie metod, które stosuję oraz ciągłe aktualizowanie, rozwijanie swojej wiedzy. Podnoszę swoje kwalifikacje i kompetencje  przez udział w szkoleniach i warsztatach. Niezwykle ważna jest dla mnie etyka pracy terapeutycznej.

Fascynuje mnie człowiek, jego złożoność i skomplikowana natura. Koncentruję się na psychoterapii systemowej, która daje mi narzędzia do pracy z rodziną. Całe swoje zawodowe życie przygotowywałam się do roli  towarzysza-terapeuty w procesie zmiany. Czuję się jak detektyw, który w meandrach systemu rodzinnego oraz mechanizmów psychologicznych, towarzyszy i zachęca klientów do samopoznania, a tym samym do zmiany.

Współpracę zawsze zaczynam od konsultacji. Na pierwszych spotkaniach poznajemy się i wspólnie ustalamy, czy terapia jest tym, czego potrzebujecie. Konsultacje postrzegam jako bardzo dobre rozwiązanie, jeśli potrzebujesz skupić się na konkretnym temacie i/lub masz krótkoterminowy cel.

W terapii  ważne jest dla mnie indywidualne podejście do każdego człowieka.  Zaufanie i porozumienie to podstawa całego procesu. Tworzę życzliwą przestrzeń opartą na szacunku, autentyczności i empatii. Umożliwia to lepsze i pełniejsze zaangażowanie w terapię, wzmocnienie motywacji i zmiany, które bywają trudne.

Terapia systemowa opiera się na koncepcji, zgodnie z którą jako ludzie funkcjonujemy w wielu różnych systemach. Kluczowym systemem jest rodzina. Problemy w jej funkcjonowaniu mogą wpływać na powstawanie różnego rodzaju zaburzeń jej członków. Celem psychoterapii systemowej jest doprowadzenie do korzystnych i potrzebnych zmian w funkcjonowaniu rodziny,

Jestem absolwentką Wojskowej Akademii Medycznej, psychopedagożką oraz psychoterapeutką w nurcie terapii systemowej w czasie czteroletniego kursu. Ukończyłam kilka programów trenerskich, między innymi program PRIDE – szkolenia dla rodziców adopcyjnych i kandydatów na rodziców zastępczych, master NLP, instruktorka jogi i technik relaksacyjnych dla dorosłych i dzieci. Prowadzę konsultacje, szkolenia, warsztaty i wykłady.

Prywatnie tworzę paczłorkową rodzinę. Uwielbiam słońce i podróże, spacery po pachnącym igłami sosen lesie. Czytanie książek za zakresu mojej pracy to nałóg nr 1, a nr 2 to poranna kawa z moim mężem w rytmie słów.

Kontakt:

 

Łódzka Fundacja „TRAMPOLINA”  Płk. Prof. Wacława Deca 1, 94-246 Łódź         

KRS 0000850153   NIP 947 20 02 554   REGON 386527024

email: kontakt@lodzkafundacjatrampolina.pl

tel. + 48 533 773 713 lub 530 759 439

 

Nasz rachunek bankowy:

BNP Paribas Bank Polska S.A.  75 1600 1462 1860 4493 2000 0001                                                           

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.